Rancangan Tahunan Dunia Muzik KSSR Tahun 1
Aspek | Hasil Pembelajaran | Cadangan Aktiviti | Strategi | Bahan | |
1 | PERSEPSI ESTETIK Item-1.1 Irama 1.1.1 Detik | a)Mengenal pasti detik lagu yang diperdengarkan dengan betul. | -Membuat gerakan atau perkusi badan untuk merasa detik lagu yang diperdengarkan. | -Kemahiran berfikir. -BCB | -Kaset -Kibod |
2 | PENGALAMAN MUZIKAL Item-2.1 Pengetahuan teknik 2.1.1 Teknik dalam nyanyian – postur pernafasan. | a)Menyanyi dengan postur yang betul. | -Latihan postur duduk dan berdiri. -Menyanyi pelbagai jenis lagu. | -Kecerdasan pelbagai. -Kemahiran berfikir | -Kibod -Kaset -carta |
3 | EKSPRESI KREATIF Item-3.1 Penerokaan | a) Mengajuk satu contoh bunyi haiwan,alam dan suara manusia dengan betul. | -Mendengar bunyi daripada pelbagai sumber. -Mengajuk bunyi dengan menggunakan suara. | -Kecerdasan pelbagai -Kemahiran berfikir -BCB | -Kaset -carta -gambar |
4 | PERSEPSI ESTETIK Item-1.1 Irama 1.1.2 Tempo lambat,cepat | a) Mengenal pasti tempo lagu yang diperdengarkan dengan betul. | -Mendengar dan menyanyi lagu-lagu dalam berlainan tempo. -Mengecam tempo lambat dan cepat dalam lagu yang diperdengarkan /dinyanyikan. | -Kemahiran berfikir -kecerdasan pebagai | -Kaset -Kibod -carta |
5 | PENGALAMAN MUZIKAL Item:2.1 Pengetahuan Teknik 2.1.1 Teknik dalam nyanyian -postur,sebutan | a) Menyanyi dengan postur yang betul. b) Menyanyi dengan sebutan yang jelas. | -Latihan postur duduk dan berdiri. -Menyanyi pelbagai jenis lagu. -Latihan sebutan berirama. -Membuat latihan sebutan perkataan. | -BCB -kecerdasan pelbagai | -Kibod -Kaset |
6 | PERSEPSI ESTETIK Item:1.1 Irama 1.1.3 Nilai not not panjang/pendek | a) Mengecam nilai not yang dimainkan secara terasing dengan betul. | -Mendengar contoh not panjang dan not pendek. -Menyatakan nilai not yang diperdengarkan. | -BCB -Kecerdasan pelbagai -Kemahiran berfikir | -Kibod -Kaset |
7 | PENGALAMAN MUZIKAL Item:2.1.2 Teknik dalam permainan perkusi. -memegang dan mengendalikan. | a) Memegang alat perkusi dengan teknik yang betul. | -Meneroka alat muzik secara bebas dari segi cara memegang dan membunyikannya. -Memegang dan membunyikan alat perkusi secara konvensional. | -kemahiran berfikir. -Kecerdasan pelbagai. | -Kaset -Kibod -alat perkusi |
8 | PERSEPSI ESTETIK Item:1.1 Irama 1.1.3 nilai not not panjang/pendek | a) Mengecam nilai not yang dimainkan secara terasing dengan betul. | -Mendengar contoh not panjang dan not pendek. -Menyatakan nilai not yang diperdengarkan. -Memainkan corak irama menggunakan alat perkusi ringan berdasarkan skor. | -kemahiran berfikir. | -Kaset Gambar -alat perkusi |
9 | PENGALAMAN MUZIKAL Item:2.1 Pengetahuan teknik 2.1.2 teknik dalam permainan perkusi -memainkan | b) Memainkan alat perkusi mengikut teknik yang betul. | -Memainkan alat perkusi sambil menyanyi,membuat gerakan kreatif dan mendengar muzik. | -Kemahiran berfikir. -BCB -Kecerdasan pelbagai | -Kaset -Kibod -alat perkusi |
10 | PERSEPSI ESTETIK Item:1.1 Irama 1.1.4 corak irama -rentak mac | a) Mengenal pasti rentak mac dalam lagu yang diperdengarkan dengan betul. | -Mendengar,menyanyikan,memainkan lagu-lagu berentak mac. -Membuat gerakan mengikut detik berdasarkan lagu berentak mac. | --kecerdasan pelbagai -kemahiran berfikir | -kaset -kibod -kad imbasan |
11 | PENGALAMAN MUZIKAL Item:2.2 Pengalaman muzik 2.2.1 menyanyi | a) Menyanyikan lagu dengan betul mengikut tempo,melodi dan ekspresi. | -menyanyikan pelbagai jenis lagu secara solo atau kumpulan. -menyanyi secara hafalan mengikut pic,dinamik dan mud. | -kecerdasan pelbagai | -kaset -kibod |
12 | PERSEPSI ESTETIK Item:1.2 Melodi 1.2.1 Pic-tinggi/rendah | a) Mengenal pasti aras pic tinggi dan rendah pada bunyi yang diperdengarkan secara terasing dengan betul. | -mendengar,membunyikan,memainkan pic tinggi dan rendah. -membuat gerakan berdasarkan aras pic yang dimainkan. | -kemahiran berfikir. -BCB -kecerdasan pelbagai | -kaset -kibod |
13 | PENGALAMAN MUZIKAL Item:2.2 Menyanyi -tempo -ekspresi | a) Menyanyi lagu dengan betul mengikut tempo dan ekspresi. | -menyanyi pelbagai jenis lagu secara solo atau berkumpulan. -menyanyi secara hafalan mengikut tempo,pic dan mud. | -konstruktivisme -BCB -kecerdasan pelbagai | -kibod -kaset |
14 | EKSPRESI KREATIF Item:3.1 Penerokaan -pengalaman menemui meneroka pelbagai bunyi-haiwan,alam dll. | Aras 2 Mengajuk dua contoh bunyi haiwan,alam dan suara manusia dengan betul. | -mendengar bunyi daripada pelbagai sumber. -mengecam dan mengenal pasti bunyi. -mengajuk bunyi dengan menggunakan suara. | -kemahiran berfikir -kecerdasan pelbagai | -alat perkusi -kibod -kad imbasan |
15 | PERSEPSI ESTETIK Item:1.2 Melodi 1.2.1 Pic-tinggi,rendah | a) Mengenal pasti aras pic tinggi dan rendah pada bunyi yang diperdengarkan secara terasing dengan betul. | -mendengar,membunyikan,memainkan pic tinggi dan rendah. -membuat gerakan berdasarkan aras pic yang dimainkan. -mengecam aras pic yang dimainkan. | -kecerdasan pelbagai -BCB -pembelajaran masteri | -kibod -kaset -carta |
16 | PENGALAMAN MUZIKAL Item:2.2 Pengalaman muzik 2.2.1 menyanyi -pic –solfa so,mi | a) Menyanyikan dengan betul pic ‘so’ dan ‘mi’ secara berpandu. | -membuat latihan solfa dengan pic ‘so’ dan ‘mi’. -membuat latihan solfa dengan isyarat tangan Curwen. -menyanyikan lagu yang mengandungi pic ‘so’ dan ’mi’ | -BCB -kecerdasan pelbagai | -kibod -kaset |
17 | EKSPRESI KREATIF Item:3.1 Penerokaan -pengalaman menemui | Aras 3 Mengajuk lebih daripada dua contoh bunyi haiwan,alam dan suara manusia dengan betul. | -mengecam dan mengenal pasti bunyi. -mengajuk bunyi dengan menggunakan suara. -meneroka bunyi dari pelbagai sumber | -BCB -kecerdasan pelbagai -Pemb.Masteri | -kaset -kibod |
18 | PERSEPSI ESTETIK Item: 1.2 Melodi 1.2.3 warna ton -suara -bunyi haiwan,alam | a) Mengenal pasti jenis suara yang terdapat dalam muzik nyanyian yang diperdengarkan dengan betul. | -mendengar pelbagai bunyi daripada berlainan sumber. Contoh sifat suara – nyaring,garau,halus,lembut,tinggi,rendah | -BCB -kecerdasan pelbagai -kemahiran berfikir | -alat perkusi -kibod |
19 | M E M B U A T | F O L I O | P E N D I D I K A N | M U Z I | K |
20 | PENGALAMAN MUZIKAL Item: 2.2 Pengalaman muzik 2.2.1 menyanyi -Pic – solfa so , mi | Aras 2 Menyanyikan dengan betul melodi mudah yang mengandungi pic ‘so’ dan ‘mi’ secara berpandu. | -membuat latihan solfa dengan pic ‘so’ dan ‘mi’ -membuat latihan solfa dengan isyarat tangan Curwen. -menyanyi lagu yang mengandungi pic ‘so’ dan ‘mi’ | -kecerdasan pelbagai -kemahiran berfikir -Pemb.Masteri | -kaset -kibod |
21 | PERSEPSI ESTETIK Item:1.2 Melodi 1.2.3 Warna ton -suara -bunyi alam,haiwan | b) mengenal pasti warna ton jenis bunyi yang diperdengarkan dengan betul. | -mendengar pelbagai bunyi daripada berlainan sumber. -mengajuk bunyi yang didengar. | -kecerdasan pelbagai -Konstruktivisme | -kaset -kibod |
22 | EKSPRESI KREATIF Item 3.2 Improvisasi Pengalaman kreatif -corak irama | a) Memberi jawapan yang sesuai dengan membalas satu corak irama yang diperdengarkan. | -mendengar contoh corak irama -mengecam kad imbasan ikon corak irama yang dimainkan atau diperdengarkan | -Belajar cara belajar -kecerdasan pelbagai | -kibod -kad imbasan |
23 | PERSEPSI ESTETIK Item 1.3 Ekspresi 1.3.1 dinamik lembut ( p ) kuat (f) | a) memberi respon terhadap dinamik pada lagu yang diperdengarkan dengan betul. | -mendengar dan menyanyikan lagu yang mempunyai contoh dinamik lembut dan kuat. | -kecerdasan pelbagai -KBKK | -kaset -kibod |
24 | PENGALAMAN MUZIKAL Item 2.1 Pengetahuan teknik 2.1.4 kriteria persembahan -keseimbangan | a) Mengekalkan keseimbangan suara dengan baik ketika menyanyi dalam kumpulan secara berpandu. | -menyanyi pelbagai jenis lagu secara berkumpulan. | -kecerdasan pelbagai -KBKK | -kaset -kibod |
25 | PENGALAMAN MUZIKAL Item 2.2 Pengalaman muzik 2.2.1 menyanyi tempo,melodi,ekspresi | a) Menyanyi lagu dengan betul mengikut tempo,melodi dan ekspresi. | -menyanyikan pelbagai jenis lagu secara solo atau berkumpulan -menyanyi secara hafalan mengikut tempo,pic,dinamik dan mud. | -P.Masteri -BCB -Kecerdasan pelbagai | -kibod -carta -kaset |
26 | EKSPRESI KREATIF Item 3.2 improvisasi Pengalaman kreatif -corak irama | ARAS 2 Memberi jawapan yang sesuai dengan membalas dua corak irama yang diperdengarkan. | -mendengar contoh corak irama -mengecam kad imbasan ikon corak irama yang dimainkan -membalas corak irama dengan menggunakan alat perkusi dan perkusi badan. | -P.Masteri -kontekstual -BCB -KBKK | -kad imbasan -kaset -kibod -alat perkusi |
27 | PERSEPSI ESTETIK Item 1.3 Ekspresi 1.3.2 mud riang,sedih,bersemangat | a) Memberi respon yang sesuai terhadap mud lagu yang diperdengarkan. | -mendengar dan menyanyikan lagu-lagu mud riang,sedih dan bersemangat. -memilih warna yang sesuai untuk mewakili mud -memberi respon melalui gerakan terhadap mud riang,sedih dan semangat. | -kecerdasan pelbagai -KBKK | -kaset -kad warna -kibod |
28 | PENGALAMAN MUZIKAL Item 2.2 Pengalaman muzik 2.2.2 memainkan alat perkusi -detik | a) Memainkan detik lagu dengan betul mengikut tempo yang ditetapkan. | -memainkan alat perkusi untuk mengiringi nyanyian dan muzik instrumental. | -kecerdasan pelbagai -BCB | -kibod -kaset -alat perkusi |
29 | PENGALAMAN MUZIKAL Item 2.2 Pengalaman muzik 2.2.2 memainkan alat perkusi -detik -tekanan 2an,4an | a)memainkan detik dengan betul mengikut tempo yang ditetapkan. b)memainkan tekanan dengan betul dalam lagu bermeter 2.3.4 4 4 4 | -memainkan alat perkusi untuk mengiringi nyanyian dan muzik instrumental. | -P.Masteri -BCB -konstruktivisme | -kibod -kaset -alat perkusi |
30 | EKSPRESI KREATIF Item 3.2 improvisasi Pengalaman kreatif -corak irama | ARAS 3 Memberi jawapan yang sesuai dengan membalas tiga corak irama yang diperdengarkan. | -mendengar contoh corak irama -mengecam kad imbasan ikon corak irama yang dimainkan atau didengar. -membalas corak irama menggunakan perkusi badan dan alat perkusi ringan. | -P.Masteri -KBKK -konstruktivisme | -alat perkusi -kibod -kad imbasan |
31 | PENGHARGAAN ESTETIK Item 4.1 nyanyian Memberi respon -warna ton -tempo -ekspresi | a) Memberi respon yang sesuai terhadap sesuatu bunyi yang diperdengarkan berpandukan konsep muzik yang dipelajari. | -membuat catatan,lakaran dan refleksi terhadap sesuatu bunyi yang didengar. -memberi reaksi terhadap sesuatu bunyi secara lisan atau gerakan. | -P.Masteri -KBKK -kecerdasan pelbagai | -kaset -kibod |
0 comments:
New comments are not allowed.